Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: środa, 19 lutego 2020, 19:16 
Avatar użytkownika



Dołączył(a): środa, 4 września 2019, 15:35
Posty: 1377
Obrazki: 369
Lokalizacja: WPN
Kelian napisał(a):
wyczytałem że prąd ładowania nie powinien być większy jak 10% mocy akumulatora czyli w moim przypadku 5A?
Heniek napisał(a):
Nie żebym się mądrzył, ale ciekawe skąd weźmiesz te 5A ?
Heniek a jaki Ty uzyskujesz prąd ładowania bo moce zbliżone do tych o których piszę?




_________________

X-Trail 165 KM N126n

„Przeszkoda pociąga człowieka z charakterem, jako że pokonując ją sam się urzeczywistnia.“ — Charles de Gaulle

„Doświadczenie to suma błędów popełnionych oraz tych, których się z żalem nie popełniło.“ - z przemyśleń




 Zobacz profil  
 
 
PostNapisane: środa, 19 lutego 2020, 19:44 
Admin
Avatar użytkownika



Dołączył(a): wtorek, 9 grudnia 2014, 19:42
Posty: 6998
Obrazki: 1391
Lokalizacja: Jestem z miasta
Kelian napisał(a):
Heniek a jaki Ty uzyskujesz prąd ładowania
Zadowalający.

Obrazek

A tak na poważnie. Jakoś specjalnie mi prądu nie brakuje. Jakieś telefony, tablet to ładuje najczęściej w trakcie jazdy w "aucie" :D
Jakieś lampki wieczorem, Tv to już naprawdę nie ma na co "okiem rzucić". Bez przesady. Starcza. A jak braknie to będzie kolacja przy świecach.
Dużym plusem jest montaż panela na stałe. Stoję - ładuje, jadę - ładuje nie ma mnie w przyczepie, na kempingu - ładuje.




_________________

Kontakt tylko poprzez
Obrazek

Do zobaczenia na trasie

W trasie z przyczepą:

Rok 2024 Powoli zaczynamy ..........
Rok 2023 Będzie bardzo trudny karawaningowo
Rok 2022 zaczynamy.........
Rok 2021 - 4150 km
Rok 2020 - 4120 km
Rok 2019 - 7,060 km
Rok 2018 - 10,500 km




 Zobacz profil  
 
 
PostNapisane: środa, 19 lutego 2020, 19:50 
Avatar użytkownika



Dołączył(a): środa, 4 września 2019, 15:35
Posty: 1377
Obrazki: 369
Lokalizacja: WPN
w takim razie pewnie mi ten zestaw wystarczy na doładowanie akumulatora na postoju podepnę tylko jeszcze ładowanie z alternatora holownika w trakcie jazdy :)




_________________

X-Trail 165 KM N126n

„Przeszkoda pociąga człowieka z charakterem, jako że pokonując ją sam się urzeczywistnia.“ — Charles de Gaulle

„Doświadczenie to suma błędów popełnionych oraz tych, których się z żalem nie popełniło.“ - z przemyśleń




 Zobacz profil  
 
 
PostNapisane: środa, 19 lutego 2020, 20:40 
Avatar użytkownika



Dołączył(a): wtorek, 5 listopada 2019, 17:55
Posty: 23
Właściwie to będę miał cały zestaw gotowy, ale nie znaczy to że użyję. Mam dwa miejsca na jeziorem do wyboru. Jedno płatne ale za to w miarę bezpieczne i z prądem a drugie darmowe, ale bez prądu i nie ogrodzone. To drugie w sumie ma wielu na około stałych mieszkańców w kempingach. W obu przypadkach nie można używać motorków spalinowych.




 Zobacz profil  
 
 
PostNapisane: piątek, 21 lutego 2020, 18:30 



Dołączył(a): piątek, 4 września 2015, 23:44
Posty: 957
Kelian napisał(a):
Kocio, śledziłem forum i wiem że Twoja elektrownia jest zaawansowana, mnie urzadza na razie rozwiązanie testowe czyli proste i stosunkowo tanie. Chcę kupić akumulator AGM 50Ah i zastanawiam się czy to jest dobry pomysł przy solarze 30W i regulatorze PWM 30A, które posiadam, ponieważ wyczytałem że prąd ładowania nie powinien być większy jak 10% mocy akumulatora czyli w moim przypadku 5A?
Jeszcze raz /ale już ostatni/ napiszę - pojemność akumulatora nie ma żadnego /to tak ogólnie, nie wchodząc w szczegóły/ związku z mocą panela solarnego. Do 30W solara możesz podłączyć akumulator i 200Ah - będziesz wtedy miał dłużej możliwość czerpania prądu z akumulatora, co nie znaczy, że tych Ah nie będzie ubywać. Jeśli nie zbilansujesz "uzysku" energii z solara z "ubytkiem" energii odbiorników, to będziesz coraz więcej prądu "pożyczał" od akumulatora aż do jego rozładowania. Jeśli korzystasz z regulatora, nawet PWM - to regulator nie dopuści do spadku napięcia poniżej ok. 10.5V /co i tak jest już napięciem zbyt niskim, ale jeszcze akceptowalnym/ i zabezpieczy akumulator przed nadmiernym rozładowaniem wydłużając jego żywotność.
Jeśli chodzi o rodzaj akumulatora, to najlepszy jest akumulator głębokiego rozładowania który jest odporniejszy na duże spadki napięcia niż zwykły "kwasiak" samochodowy. Niestety, jest to rozwiązanie najdroższe i z punktu widzenia ekonomiki raczej nie polecam.
Drugi co do praktyczności użytkowania w przyczepie jest zwykły kwasowy akumulator samochodowy i tutaj sprawdzi się każdy akumulator już od 40-45 Ah /mniejszych raczej nie polecam, bo kiedy zdarzy się 2-3 dni bez słońca możemy mieć blackout/. Akumulatory samochodowe są odporne na wstrząsy, co w przypadku wagabundów jak np Heniek ma spore znaczenie.
Akumulatory AGM to też są akumulatory kwasowe gdzie inaczej rozwiązana jest kwestia elektrolitu i dlatego mogą pracować w różnych położeniach /poprzednie typy tylko pionowo z niewielkim odchyleniami/. Tych akumulatorów do przyczep nie polecam, gdyż są mniej odporne na wstrząsy a przy tym drogie. Lepszy jest zwykły akumulator samochodowy.
Pomijam tutaj akumulatory litowo-jonowe z uwagi na kosmiczne ceny /ale kto bogatemu zabroni?/ oraz NiMh które też tanie nie są.
Żeby zakończyć temat akumulatorów - dla żywotności akumulatora zabójcze jest zbyt głębokie rozładowanie /do napięcia poniżej ok. 10V/ a zbrodnicze - pozostawienie go w tym stanie na dłuższy czas. Pamiętać przy tym należy, że aby akumulator w miarę długo zachowywał swoje właściwośc powinniśmy przetrzymywać/przechowywać go w stanie pełnego naładowania, przy dłuższych okresach nieużywania pamiętając, żeby go co jakiś czas doładować. Przy tym przyjmując jakiekolwiek bilanse energetyczne należy pamiętać, że możemy wykorzystać od 50 do 70% pojemności akumulatora bez specjalnego wpływu na jego żywotność.
Z panela 30Wp maksymalny prąd ładowania przy pełnym nasłonecznieniu wahać się może ok. 1,5A. Żeby przekroczyć prąd 5A panel musiałby mieć moc powyżej 100Wp a i to teoretycznie :p




 Zobacz profil  
 
 
PostNapisane: piątek, 21 lutego 2020, 21:38 
Admin
Avatar użytkownika



Dołączył(a): wtorek, 9 grudnia 2014, 19:42
Posty: 6998
Obrazki: 1391
Lokalizacja: Jestem z miasta
kocio128 napisał(a):
Przy tym przyjmując jakiekolwiek bilanse energetyczne należy pamiętać
i zadać sobie pytanie. Czy ja naprawdę potrzebuję ten panel na swojej przyczepie ? Odpowiem za Was. 95 % ludzi nie potrzebuje, ale nastała taka moda, snobizm nie wiem jak to nazwać. Czasem jest to wygoda, a tu cena nie gra roli :-)




_________________

Kontakt tylko poprzez
Obrazek

Do zobaczenia na trasie

W trasie z przyczepą:

Rok 2024 Powoli zaczynamy ..........
Rok 2023 Będzie bardzo trudny karawaningowo
Rok 2022 zaczynamy.........
Rok 2021 - 4150 km
Rok 2020 - 4120 km
Rok 2019 - 7,060 km
Rok 2018 - 10,500 km




 Zobacz profil  
 
 
PostNapisane: sobota, 22 lutego 2020, 15:20 
Avatar użytkownika



Dołączył(a): środa, 4 września 2019, 15:35
Posty: 1377
Obrazki: 369
Lokalizacja: WPN
Kocio bardzo Ci dziękuję za te obszerne wyjaśnienia rozwiałeś moje wątpliwości i znaki zapytania dotyczące tematu solara i doboru akumulatora, (byłem już zdecydowany na AGM) a teraz pewnie zakupie identyczny jak mam w aucie 45h i będzie ok. :) Pzdr




_________________

X-Trail 165 KM N126n

„Przeszkoda pociąga człowieka z charakterem, jako że pokonując ją sam się urzeczywistnia.“ — Charles de Gaulle

„Doświadczenie to suma błędów popełnionych oraz tych, których się z żalem nie popełniło.“ - z przemyśleń




 Zobacz profil  
 
 
PostNapisane: sobota, 22 lutego 2020, 15:25 
Avatar użytkownika



Dołączył(a): środa, 4 września 2019, 15:35
Posty: 1377
Obrazki: 369
Lokalizacja: WPN
Heńku Tobie również dzięki za opinie.




_________________

X-Trail 165 KM N126n

„Przeszkoda pociąga człowieka z charakterem, jako że pokonując ją sam się urzeczywistnia.“ — Charles de Gaulle

„Doświadczenie to suma błędów popełnionych oraz tych, których się z żalem nie popełniło.“ - z przemyśleń




 Zobacz profil  
 
 
PostNapisane: niedziela, 23 lutego 2020, 09:34 
Avatar użytkownika



Dołączył(a): wtorek, 5 listopada 2019, 17:55
Posty: 23
Po tych tak szczegółowych wyjaśnieniach kocio128 doszedłem do wniosku, że potrzebuje zwykłego , ale nowego akumulatora. Co do o konieczności użycia panela to wspiera je naiwność
przekonania, że technika już do tego dorosła. Poza tym nie bez znaczenia jest bezradność wynikająca z lokalizacji przyczepki poza zasięgiem sieci energetycznej. Jak pozostanie się w przyczepce więcej niż miesiąc a możne nawet trzy to tęskni się za zwykłymi osiągnięciami cywilizacyjnymi :D




 Zobacz profil  
 
 
PostNapisane: niedziela, 23 lutego 2020, 12:33 
Avatar użytkownika



Dołączył(a): poniedziałek, 12 stycznia 2015, 23:34
Posty: 2902
Obrazki: 1581
Lokalizacja: KCH
Tak jak napisałem, Leon fajnie i w przystępnym języku potrafi wszystko wytłumaczyć :D Natomiast Heniek świetnie to podsumował.
Heniek napisał(a):
95 % ludzi nie potrzebuje, ale nastała taka moda
Przejechaliśmy Rubież wschodnią i zachodnią, bez rozbudowanej elektrowni na dachu (aku. 60ah taki jak w holowniku, do ewentualnej podmianki + śmieszny panel 2,4W do podtrzymywania akumulatorów w zimie) i prądu nam nie zabrakło. Oczywiście zależy, kto i ile tego prądu potrzebuje.




_________________

Punto 69KM
N260
N126n

Zabawne jak mało ważna jest Twoja praca, gdy prosisz o podwyżkę,
a jak niesamowicie niezbędna dla ludzkości gdy prosisz o urlop...




 Zobacz profil  
 
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE! (C) 2015 © 2007 phpBB Group
WŁASNOŚĆ (C) NIEWIADOWKI.PL